lauantai 25. lokakuuta 2014

Uddiyana bandha, del 1

Uddiyana bandha, del I

Det tog mig flera år att komma åt vad uddhyana bandha betyder i praktiken. Jag kommer ihåg att mina lärare alltid pratade om att dra upp nedre magen för att skapa ett bättre energiflöde innom kroppen. Dessutom var Uddiyana Bandha standard svaret på vilken fråga som helst. Det var lite problematiskt, här hade jag en sak som jag klart inte förstod i praktiken och det var dessutom svaret på vilken fråga som helst. Det sägs att vi kan gör nästan vad som helst om vi lyckas utnyttja styrkan i Uddiyana Bandha. Fysik och matematik var mina favoritämnen i skolan och därtill kommer att jag är totalt fascinerad av muskelanatomi. Med denna bakgrund var det svårt att riktigt vara nöjd med beskrivningen att dra in nedre magen för att skapa en hävstång för större kraftansträngningar.

Jag nöjde mig med att inte försöka förklara yogans termer med anatomiska begrepp eftersom ingen annan tycktes göra det. En vacker dag ( ca 10 år sedan) bestämde jag mig för att ta en privatlektion hos Eeva Kaario, en pensionerad danspedagog med ryckte om att kunna allt om musklernas stretch. Jag kom på lektion med intentionen att få ett större förstående om bröstmusklernas töjning. Resultatet var att jag lärde mig ett nytt universum om skulderbladets rörelser. Det var som att lära sig första vinyasan i Suryanamaskar A för första gången! Jag var totalt imponerad.

Det gick ett år och jag tog nästa privatlektion med intentionen att lära mig mera om höftledens rörelser i Eka Pada Shirasana, foten bakom nacken. Eeva tittade och funderade då jag visade vad jag menade. Enligt henne var det i mitt fall mera en fråga om hur jag kan undvika att få min höftflexor, Psoas, i kläm så att den kollapsar. Alltså tog hon itu med att lära mig hur man hittar förlängningen i Psoas på ett intelligent sett. Efter att ha arbetat i en halvtimme bad hon mig stå rak och känna hur Psoas förlängs på båda sidorna. Då kände jag hur nedre delen av min mage drogs in av sig själv på ett helt nytt sätt. Det var som att uppleva Uddhyana Bandha helt spontant utan ansträngning. Vad står på, frågade jag. Eeva sade att det är Psoas som nu förlängs på ett ändamålsenligt sätt. Då blev det fart på hjärnkontoret hos mig. Då jag kom hem dammade jag av Ida Rolfs bok om postural integration och hittade följande bilder.




Förstår ni vad som det är frågan om? På den vänstra bilden drar sig Psoas spontant mot ryggraden samtidigt som den förlängs uppåt. På den högra bilden är Psoas i ett kollapsat tillstånd som skuffar ut magen.  Då Psoas arbetar på rätt sätt förlänger den sig och håller sig tätt intill ryggraden. Därmed kan den reglera ryggraden position nättre och effektivare. Mindre ansträngning ger mera resultat! Som en biprodukt dras magen in.

Nu börjar det ju låta som om vi skulle ha kommit närmare Uddhyana Bandhas natur. Fortsättning följer....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti